100-lecie I Liceum Ogólnokształcącego w Zduńskiej Woli
Kontakt
98-220 Zduńska Wola
ul. Dąbrowskiego 6
tel.(fax) 043 823 42 74
lo1@lo1zdwola.dlaedu.pl
Dla Uczniów

Ankieta

Czy obawiasz się matury?

filozofia

Zadanie na ten tydzień.
Kochani na miarę swoich możliwości spróbujcie napisać esej filozoficzny, będący komentarzem do słów Arystotelesa:
"Przyjaźń jest pewną cnotą lub czymś z cnotą związanym, a ponadto jest czymś dla życia najkonieczniejszym, bo bez przyjaciół nikt nie mógłby pragnąc żyć, chociażby posiadł wszystkie inne dobra."
Arystoteles "Etyka nikomachejska"
zachęcam też do tej lektury. 
 
Swoje prace można przesyłać bezpośrednio do mnie na adres: lian3@wp.pl
 
Bardzo proszę osoby uczęszcząjące na etykę o zorganizowanie konwersacji grupowej, gdzie będziemy sobie dyskutować w takiej formie, jak to było na zajęciach etyki, raz w tygodniu.
chodzi o klasy: 1bp i 1dp, inne już taką konwersację mają założoną. Oczywiście osoby, które mają ochotę z nami podyskutować, a nie chodzą na etykę, też mogą się do tego dołączyć, jeśli chcą. 
 
Dbajcie o siebie.
Pozdrawiam
Lidia Błońska
 
Lekcja 24.03 - 26.03
 
Temat: Wpływ szkół helleńskich na refleksję etyczną.

Zadanie 1.

Przygotuj opis stanowisk, dotyczących osiągania szczęścia, poprzez wymienionych poniżej filozofów. Uwaga: zawsze, a szczególnie w obecnej sytuacji warto czytać o osiąganiu szczęścia i na takich pozytywnych myślach skupiać swoją uwagę.

Arystyp z Cyreny

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Epikur z Samos

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zenon z Kition

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zadanie 2.

W okresie hellenistycznym największy wpływ na refleksję filozoficzną miały nowo powstałe szkoły etyczne: stoicyzm i epikureizm. Oprócz tego, nadal znaczącą rolę odgrywały arystotelizm i platonizm. Obywatele Grecji uważali za rzecz godną podziwu przynależność do którejś z filozoficznych formacji. Wyobraź sobie, że żyjesz w tamtych czasach. Twoim zadaniem jest promocja określonej szkoły i zachęcenie do przynależności do niej przyszłych adeptów filozofii. Przygotuj krótkie hasła i opisy reklamujące wybraną szkołę.

Tęsknicie za szkołą prawda?

Dewiza motto szkoły…………………………………………………………………………………………………………………………….

Profil absolwenta szkoły……………………………………………………………………………………………………………………….

Ramowy program nauczania………………………………………………………………………………………………………………..

Korzyści płynące z edukacji w tej szkole………………………………………………………………………………………………..

Jeśli chcecie możecie po prostu zrobić plakat reklamujący wybraną szkołę.

Zadanie 3.

Czego, twoim zdaniem możemy nauczyć się od starożytnych mędrców? Które z założeń ich koncepcji warte są naśladowania?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Możecie korzystać z podręcznika, dostępnego on-line: https://publikacje.operon.pl/N6829/

albo z materiałów znalezionych w internecie. Możecie zrobić wszystkie zadania, a możecie sobie wybrać jedno i skupić się na jednym, ale wykonać je solidnie. Czas na przesyłanie zadań macie do świąt. Możecie też wybrać sen, albo odpoczynek i też na obecną chwilę będzie dobrze. Do wystawiania ocen jest dużo czasu.
 
Prace można przesyłać na podany już wyżej adres mailowy, lub na messengera. Jeśli ktoś chce o coś zapytać lub podyskutować na jakiś filozoficzny temat, albo zwyczajnie porozmawiać, też zapraszam na Messengera.

Zajęcia z etyki odbywają się na grupach messengerowych. Jeśli ktoś jeszcze nie dołączył, zawsze można.

Życzę Wam dużo zdrowia i spokoju. Pozdrawiam

Lidia Błońska
 
 
Moi Drodzy

Dziękuję wszystkim, którym się chciało wykonać dotychczasowe zadania. Doceniam starania i chęci. Otrzymaliście jak najwyższe oceny. Jeśli ktoś ode mnie odpowiedzi nie dostał, znaczy to, że do mnie nie dotarła praca. Wtedy proszę wysłać jeszcze raz. Możecie wysyłać na maila i na Messengera, w jakiej formie chcecie.

Oto lekcja na ten tydzień:

lekcja 31.03 – 2.04

Temat: Współczesne modele oceny etycznej, utylitaryzm i deontologia.

Utylitaryzm – (z łac. utylitas – pożytek) – stanowisko etyczne uznające użyteczność społeczną za najwyższe kryterium oceny działań etycznych.

Deontologia – ( z gr. deon – obowiązek) – stanowisko etyczne uznające obowiązek moralny i rozumną intencję za właściwe instancje decydujące o etycznej ocenie czynu ludzkiego.

Więcej możecie doczytać w podręczniku. Link do podręcznika powyżej. Jednak nie jest to konieczne, aby wykonać 1 zadanie z karty pracy. Jak sami zobaczycie zadanie przedstawione jest w formie zabawy i tak należy do niego podejść, dosłownie bajkowo. Zatem bawcie się dobrze. Linki do kart pracy poniżej. Można to zadanie wykonać również w innej formie np. plastycznej, muzycznej, liczę na waszą kreatywność.

https://photos.google.com/u/1/album/AF1QipM5JEzVW-L8ZBZWQWRYSRI7oKefJ6yHeUwUtrvT/photo/AF1QipMRaZn1f68Hb7Soa7ze0qG7-JcU5bC2JdZHTpTm

https://photos.google.com/u/1/album/AF1QipM5JEzVW-L8ZBZWQWRYSRI7oKefJ6yHeUwUtrvT/photo/AF1QipO8JekpTRjfngMUT-C47fCPlJzwFI2KWMm4uCGr

A poza tym odpoczywajcie, róbcie co lubicie i dbajcie o siebie.

Pozdrawiam

Lidia Błońska
 
 
 
Lekcja 7 – 9.04.20

Temat: Wątki epikurejskie i stoickie.

Proponuję obejrzeć sobie dwa filmiki, dotyczące tematu:

„Jak żyć ? Stoicki przewodnik przetrwania”

i „Lekarstwo Epikura na niepokój duszy”

https://youtu.be/8zbyMEj62SQ

https://youtu.be/7aS7mqlE8kg

Polecam też inne filmy na tym kanale.

W tym tygodniu zadania nie ma, chyba że ktoś chciałby opisać swoje wrażenia lub podyskutować o tym na messengerze, to zapraszam. Nadchodzą święta, zatem:

życzę Wam epikurejsko-stoickich świąt. Bądźcie zdrowi!

Lidia Błońska
 
 
 
lekcja 15, 16.04

Temat: Tropy sceptyckie jako wyzwanie dla epistemologii.

Przeczytajcie temat w podręczniku. Zastanówcie się czy warto być sceptykiem w obecnej sytuacji. Kto ma ochotę może napisać pracę na ten temat lub wykonać plakat. Poza tym podaję linki do kart pracy. Prace można przesyłać na maila i messengera. Zapraszam także do dyskusji. Jeśli ktoś nie dysponuje drukarką, można odpowiedzi napisać w zeszycie.

https://drive.google.com/drive/folders/1Q-C7QqYP9krOzUpgYA287qJHY6sNYpIr?fbclid=IwAR09djMNa0LaaGANXxTlRHwHJM1AKKaotxthxj39vzEi016rpEW0EYBJj1g

Pozdrawiam

Lidia Błońska

 
 

 lekcja 21 – 23.04.

Temat: Czy osiągnięcie wiedzy jest możliwe?

Zastanówcie się, czy osiągnięcie wiedzy jest możliwe? W jakim zakresie? W jaki sposób? Czy w obecnej sytuacji jest łatwiej to osiągnąć czy trudniej i dlaczego? Można na ten temat napisać pracę. Można też wypełnić kartę pracy. jak wolicie.

https://drive.google.com/file/d/1wOx33PVlKPOFxjcDttH4J72wq2xbS6yl/view?fbclid=IwAR2U2LyXI6c2Rw5ALw4hqjnflCYX8N8I1PeLJHNcNu7QI7OFYZkB3VZgwYo

Proszę powoli myśleć o tym, jaką chcecie mieć ocenę na koniec roku. Ja, jak wiecie bardzo chętnie postawię wszystkim 5 i 6, jednak muszę mieć do tego podstawy. Zatem proszę osoby, które jeszcze żadnego zadania w tym półroczu nie wykonały o zabranie się do pracy. Jak wiecie macie pełną dowolność. Moje podejście się nie zmieniło. W razie indywidualnych pytań zapraszam do kontaktu przez Messengera lub e-mail.

Pozdrawiam

Lidia Błońska
 
 

lekcja 28 – 30.04

Temat: Błędy w rozumowaniu.

Zastanówcie się, czym dla Was są błędy w rozumowaniu. Możecie napisać prace na ten temat. Możecie też przeczytać temat w podręczniku i wypełnić załączoną kartę pracy, albo wymyślić własny sposób na zaprezentowanie tematu. Może uda Wam się znaleźć ciekawy artykuł na ten temat lub książkę i będziecie mogli zaprezentować ją innym? Wybór należy do Was.

Link do karty pracy:

https://drive.google.com/drive/folders/1WNLdrEIwWKQihPy_xUvceFbHGfITbVh9?fbclid=IwAR3w9I6_LqhY-IuhyB-84mM-YvgFNOVixCcohGbSREyHJqRpXcFUL6b9ETY

 

Pozdrawiam i życzę słonecznego tygodnia i pogodnego nastroju

Lidia Błońska
 
 
 
lekcja 5 – 7.05

Temat: Starożytne koncepcje Boga.

Można się zapoznać z tematem w podręczniku, ale nie jest to konieczne do wykonania zadań z karty pracy. Wszystkie potrzebne teksty macie w karcie pracy. Oto link do karty:

https://drive.google.com/open?id=17QxwRMGlS-O_CpkHeuk5R319Sy7FgJRj

Możecie też zastanowić się, która koncepcja Boga jest Wam najbliższa, która najbardziej do Was przemawia i napisać pracę na ten temat lub przedstawić to w dowolnie wybrany przez siebie sposób. Liczę na Waszą kreatywność.

Postarajcie się, gdyż wystawianie ocen coraz bliżej.

Jestem do Waszej dyspozycji, cały czas możecie się kontaktować przez messengera i e-mail. Prace sprawdzam na bieżąco. Jeśli po tygodniu nie odpisze, znaczy to, że praca do mnie nie dotarła.

Pozdrawiam i życzę zdrowia i wytrwałości.

Lidia Błońska
 
 
 
lekcja 12 – 14.05.

Temat: Filozoficzne i religijne poszukiwania św. Augustyna z Hippony.

Zapoznajcie się z tematem w podręczniku. Polecam też obejrzenie filmu o tym filozofie:

https://www.youtube.com/watch?v=wCk0oUpUtxE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0L5IidFkb74R9JxR1wcqhDuJ5hbOpPOW08L1WyDOG7-bvQIlqE-UzDO4M

Następnie spróbujcie wypełnić kartę pracy:

https://drive.google.com/drive/folders/10tfn1dJetXFywgG4GMkmvzB1huXzPLdp?fbclid=IwAR2njySVxKKZ3GgtEnNQIIju3oNZrCUvcgIl1_Y2GFKo6n86Oh9WhF7uV0I

 

Przypominam, że już niedługo wystawiamy oceny. Filozofia jest przedmiotem, z którego ocena będzie na świadectwie w ostatniej klasie liceum. Do wystawienia ocen biorę pod uwagę wszystkie oceny z II półrocza. Osoby, które mają co najmniej trzy 5, mogą liczyć na 5 na koniec roku, osoby bardziej pracowite i ambitne tez będą odpowiednio wynagrodzone. Każdy ma jeszcze szanse na ocenę bardzo dobrą! Czekam na wasze prace: lian3wp.pl i na messengerze.
 
 
Bardzo proszę o kontakt każdego ucznia z klas I (po podstawówce) ze mną, celem przedstawienia każdemu uczniowi proponowanej oceny końcowej lub przewodniczących klas I o przysłanie mi mailem listy mailowej całej swojej klasy. Ustalcie w klasach jak będzie Wam wygodniej.
 

Lidia Błońska
 
 
lekcja 19 – 21.05

Temat: Jak pojmowano sztukę na przestrzeni dziejów filozofii?

Proszę wypełnić kartę pracy, piszecie tam jedynie własne zdanie, dla chętnych i kreatywnych: można wykonać kolaż, na wzór pokazanego w karcie pracy, tylko do innego, wybranego przez siebie dzieła. Liczę na wasza kreatywność. Jest to szansa na zdobycie wysokiej oceny. Być może nawet 6.

https://drive.google.com/drive/folders/1NsyPIA6q2D2N1-CgobdXzFxTSG9nFEd0?fbclid=IwAR1I-nBFPOcN4XyX-Yzb3vSb2TegrYgeFsdT-zqSk7kp35seL2A4bAK2rOE

 

Pozdrawiam i życzę udanego tygodnia

Lidia Błońska
 
 
 
Od dnia 1 czerwca jest możlwość prowadzenia konsultacji w szkole. Bardzo proszę osoby zainteresowane taką formą konsultacji z filozofii lub etyki o zgłoszenie tego do dnia 25.05.20 na maila:
 
l.blonska@lo1zdwola.dla edu.pl,
 
od tej pory bardzo proszę kontaktować się ze mną tylko poprzez tego maila.
 
Przypominam też osobom, które się jeszcze nie skontaktowały ze mną w sprawie oceny proponowanej, o jak najszybszy kontakt, do 25 05.

Lidia Błońska
 
 
lekcja 26 – 28.05

Temat: Spór o kryterium piękna.

W karcie pracy macie dość długi tekst. Proszę go przeczytać i odpowiedzieć na 2 pytania.

Link do karty pracy:

https://drive.google.com/drive/folders/1eaIj5399gdf1yUBfZqm2ZqEo9ZD4csn4?fbclid=IwAR2Q-Myt25EOQdI4cUdLIXvdl3Oovc45ZHEmfFce6R9wLq-Mea9JMzbo6wY

Wykonane zadania można przesyłać na adres podany powyżej.

Pozdrawiam

Lidia Błońska
 
 
lekcja 2 – 4.06

Temat: Poetyka Arystotelesa, typologia i funkcja sztuki.

Proszę przeczytać uważnie tekst źródłowy:

https://drive.google.com/drive/folders/1OR3q-DKUZJUJqGvwFqpUymW3vKvpzpWz?fbclid=IwAR3_of2iXnMx29cFLXyuOVzh4MZlFWpZL5PlC9YHhPgnAl-vdacVl8CP1SY

i spróbować odpowiedzieć na pytania pod tekstem

Gdyby niewyraźnie było widać to jest to tekst w podręczniku na str.278

 

W tym tygodniu będą wystawione oceny w dzienniku.

Pozdrawiam

Lidia Błońska
 
 
Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Dziecka, spełnienia wszystkich marzeń. 

 
 
Moi drodzy
Oceny są wystawione. Był czas na zdobywanie ocen i czas, na uzyskanie informacji o ocenie proponowanej.
Nie ma możliwości poprawiania tych ocen dla osób, które nie skontaktowały się do tej pory i nie wykonywały prac.
Gratuluję osobom, które pracowały solidnie całe pólrocze, a nawet rok szkolny i dziękuję za współpracę. Mam nadzieję, że czasem chociaż sięgnięcie do filozofii.
 
 
 
lekcja 16 - 19.06
Temat: Ciekawostki na temat filozofów.
 
Oceny są już wystawione, więc nie wiem czy ktoś tu jeszcze w ogóle zajrzy, jednak w razie gdyby , podsyłam krótki filmik do obejrzenia. Wszystkie tematy z podstawy udało nam się już zrealizować.
 
https://www.youtube.com/watch?v=D5FjCv-wd14&list=UUrbvk7251Y0fKdvP0qX6waA&index=35
 
Bardzo proszę osoby, które obejrzą filmik, o jakieś info na ten temat np. na maila. Potrzebne mi to tylko dla mojej wiadomości, nie zmieni to oceny i niczego nie spowoduje, wiec prosze się nie bać. Ciekawa jestem, czy wystawione wysokie oceny  są adekwatne do zainteresowania przedmiotem i miło mi będzie, jeśli przy okazji prześlecie swoją opnię o przedmiocie czy uwagi do jego prowadzenia. 
 
Dla osób zainteresowanych filozofią polecam czasopismo: "Filozofuj"
 
Pozdrawiam
Lidia Błońska
 
 
lekcja 23 - 25.06
 
Temat: Diogenes i poszukiwanie prawdziwego człowieka.
 
Polecam obejrzeć krótki filmik:
 
https://www.youtube.com/watch?v=Il2Rs9qtlKY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR27Oky9If5QekvclE961I_FFOo7a5dP5xE7VzZKqn5lXoG91DaDFzpXg10
 
i dokonać własnej refleksji na ile ma to zastosowanie w naszej rzeczywistości.
 
Wszystkim uczniom, z którymi miałam przyjemność prowadzić lekcje filozofii i etyki bardzo dziękuję za ten rok, za Wasze zaangażowanie, pracę i obecność i życzę wspaniałych wakacji.
Czytajcie dzieła filozofów, filozofujcie, nie bójcie się mieć własnego zdania, nawet jeśli jest kontrowersyjne, myślcie, ale kierujcie się zawsze swoim sercem. Ono daje więcej odpowiedzi niż rozum. 
 
Serdecznie Was pozdrawiam
Lidia Błońska