100-lecie I Liceum Ogólnokształcącego w Zduńskiej Woli
Kontakt
98-220 Zduńska Wola
ul. Dąbrowskiego 6
tel.(fax) 043 823 42 74
lo1@lo1zdwola.dlaedu.pl
Dla Uczniów

Ankieta

Czy obawiasz się matury?

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA NAD WODĄ!!!!!

 NAJWAŻNIEJSZE ZASADY:

1. Nie przeceniaj swoich umiejętności pływackich.

2. NIGDY nie skacz do wody w miejscach nieznanych. Skrajnie niebezpieczne są skoki na głowę. Mogą doprowadzić do śmierci lub kalectwa.

3. Nie wchodź rozgrzany do wody. Przed wejściem ochlap wodą klatkę piersiową, szyję, i nogi, pozwoli to uniknąć wstrząsu termicznego.

4. Nigdy nie pływaj po alkoholu ani tym bardziej innych używkach. Niebezpieczne może też być pływanie na czczo i bezpośrednio po posiłku.

5. Unikaj kąpieli w miejscach niestrzeżonych. Nie pływaj w miejscach, gdzie kąpiel jest zakazana. Jeśli jednak korzystasz z niestrzeżonych kąpielisk – sprawdź głębokość, strukturę dna i znaki bezpiecznej kąpieli.

6. Nie pływaj w czasie złych warunków atmosferycznych – w czasie burzy, mgły (gdy widoczności spada poniżej 50 m) i w czasie porywistego wiatru. Po zmroku nie wypływaj daleko od brzegu.

7. Optymalna temperatura wody to 22-25 stopni. Nie pływaj w temperaturze poniżej 14 stopni.

8. Pływaj w miejscach, które dobrze znasz. Nie pływaj tam gdzie jest dużo wodorostów, zaplątanie się w nie może być bardzo niebezpieczne. Unikaj akwenów, w których występują silne prądy i zawirowania wody.

9. Pamiętaj, że zabawy w wodzie powinny być dostosowane do Twojego poziomu umiejętności pływackich. Nie baw się nigdy w podtapianie, staraj się, żeby zabawa nie doprowadzała do niebezpiecznych zachowań (agresja, rywalizacja, brutalność).

10. Pamiętaj, że materace dmuchane, kółka, rękawki  i inne zabawki służą do zabaw przy brzegu i nie są sprzętem ratunkowym.

Wiele osób nie myśli o tych zasadach. Świadomość zagrożeń jest bardzo niska, a skłonność do brawury wysoka. Woda to cichy zabójca, miej tego świadomość, nawet jak doskonale pływasz. Rozglądaj się, obserwuj, co się wokół Ciebie dzieje.

Pamiętaj o numerach alarmowych: WOPR – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe to:
Dla telefonów komórkowych: 601 100 100 
Dla telefonów stacjonarnych: 0 601 100 100 

W sytuacji zagrożenia nie wpadaj w panikę. Oto typowe niebezpieczeństwa związane z aktywnym wypoczynkiem nad wodami oraz sposoby radzenia sobie w sytuacji trudnej:

  1. Kurcz mięśnia - spowodowany zmęczeniem mięśni i niską temperaturą, wykonaniem gwałtownego ruchu. Objawia się silnym bólem, uniemożliwiającym pływanie.

- zachowaj spokój, postaraj się rozciągnąć bolący mięsień, skorzystaj z pomocy innych osób.

  1. Nadmierne wychłodzenie organizmu - spowodowane długotrwałym pływaniem w zimnej wodzie. Objawia się uczuciem zimna, dreszczami, "gęsią skórką", zasinieniem skóry. Mogą wystąpić zaburzenia świadomości, senność, zatrzymanie krążenia.

- natychmiast wyjdź z wody, wysusz i ogrzej ciało, okryj się ciepło. W sytuacji gdy nie możesz wyjść z wody wzywaj pomoc.

  1. Zachłyśnięcie się wodą - objawy to krztuszenie się, kaszel, utrudnienie oddychania.

- zachowaj spokój, kaszel ułatwia usunięcie przeszkody w drogach oddechowych. Skorzystaj z pomocy przyborów pływackich oraz pomocy innych osób.

  1. Wyczerpanie sił pływaka - spowodowane zbyt długim pływaniem, niedostosowaniem możliwości kondycyjnych do wysiłku. Objawia się ogólnym osłabieniem, zmęczeniem oraz niemożnością kontynuowania pływania.

- należy spokojnie położyć się na wodzie na plecach, oddychać spokojnie i odpoczywać. Skorzystaj z pomocy innych osób.

  1. Poruszanie się w wodzie o silnym prądzie silny prąd rzeki, morza może oddalić pływaka od brzegu i uniemożliwić mu powrót. Istnieje niebezpieczeństwo uderzenia w napotkane przeszkody.

- staraj się nie płynąć pod prąd, poddać się sile wody i wypłynąć ze strefy działania prądów.

- na morzu próbuj płynąć wzdłuż brzegu, na rzece staraj się ułożyć w pozycji na plecach z nogami skierowanymi do przodu lub osłaniaj ciało przed urazami trzymając ręce przed sobą. Wzywaj pomocy.

  1. Silne falowanie - zakłóca rytm pływania, może być przyczyną zachłyśnięcia.

- połóż się na wodzie, pozwól unosić się fali, odpoczywaj, staraj się płynąć na grzbiecie fali. Unikaj pływania gdy fale są zbyt silne.

  1. Miejsca bagniste

- należy położyć się na wodzie, odpłynąć od miejsca bagnistego.

  1. Wodorosty - powoduje nieprzyjemne wrażenia dotykowe. Staraj się nie panikować, nerwowe ruchy sprzyjają zaplątaniu się w roślinność wodną.

- połóż się spokojnie na wodzie, najlepiej na plecach, ostrożnie wypłyń z niebezpiecznej strefy wykonując płytkie i spokojne ruchy. Wodorosty należy rozplątać spokojnie i powoli.

  1. Zmiany głębokości wody - morskie prądy tworzą naprzemiennie płycizny ( rewy ) i głębie ( rowy ). Przy wklęsłym brzegu na zakolu rzeki powstaje niebezpieczna głębia, a przy wypukłym płycizny.

- należy przestrzegać informacyjnych znaków ostrzegawczych, początkujący pływacy powinni unikać kąpieli w miejscach gwałtownego spadku dna.

autor: Gabriela Zduniak
29.06.2020